Na mém Instagramu @_tadeaz_ sdílím hlavně fotky z přírody, která mě inspiruje a dobíjí. Občas přidám nějaké stories ze života, zákulisí tvorby nebo momenty, které mě zaujaly. Sleduj mě, pokud máš rád klid, přírodu a pohledy na svět mýma očima.
Škola
Český jazyk a Literatura
- Vzhledem k tomu, že jsem student a maturita z češtiny mě taky čeká, začal jsem si postupně zpracovávat rozbory knih k ústní části. Říkal jsem si, že by mohly pomoct i dalším, tak jsem je sem na web jednoduše nahrál. Nenajdeš tu žádné složitosti – jen stručné a přehledné poznámky k ději, postavám, jazyku a kontextu. Pokud se taky připravuješ, klidně je využij.
Bílá nemoc
Karel Čapek
Bez ilustrátora
Charakteristika díla
Dramatické dílo
Drama
Česká próza 1. poloviny 20. století (Protiválečná)
Téma
Válečné (nesmyslnost války, bezmoc jednoho člověka proti davu lidí)
Kompozice
Chronologická (7 replik)
Základní dějová linie
Blíže neurčená země začala trpět epidemií ,,Bílé nemoci”, která se projevuje malomocenstvím, bílými skvrnami na kůži. Lidé se infikují dotykem. Nejprve zaútočí jen na staré a chudé. Zemi ovládá diktátor Maršál, který se společně s baronem připravuje na výbojnou válku s vedlejším menším státem. Dr. Galénovi se mezitím podaří najít na lék nemoc. Rozhodne se lék podávat jen chudým a starým, ne bohatým vlivným lidem. Když se nakazí baron, dr. Galén mu dává podmínku, aby zastavil válku, jinak nedostane lék. Baron tedy žádá Maršála, aby válku zastavil, ten však odmítá. Baron ze zoufalství spáchá sebevraždu. Pak se nakazí sám Maršál, dr. Galén mu dá stejnou podmínku. Na naléhání své dcery nakonec Maršál souhlasí. Když přichází Galén k Maršálovu paláci, střetává se skandujícím davem, který jej ušlape a s ním i lék. Dav netuší, že právě pohřbil oslavovaného zachránce. Vypuká válka.
Postavy
Dr. Galén, je proti válce – ošetřuje jen chudé lidi, odvážný, pomáhá jiným, statečný
Dr. Sigelius, dvorní rada, ředitel kliniky ve které Dr. Galéna zaměstnal, snaží se přivlastnit si Galénův lék
Maršál, velitel vojsk, touží po moci – schopen změnit názor na válku až po jeho nemoci, nelidský, bezohledný
Baron Krüg, majitel továrny na výrobu zbraní, vydělává na utrpení jiných, nejlepší přítel Maršála
Role vyp.
v dramatu se neurčuje
Jazyk díla
Dílo je psáno spisovným jazykem s formou živých dialogů
Okolnosti k vzniku díla
Čapek chtěl poukázat na nebezpečí ze strany Německa.
Kontext aut. Tvorby
Karel Čapek
Český spisovatel, prozaik, publicista, překladatel atd.
Křesťan
Redaktor Národních listů a Lidových novin
Zemřel na zápal Plic
Kontext aut. Života
Stejně jako Dr. Halén je odpůrcem válek a totalitní vlády
Kontext aut. Osobnosti
Jedno z jeho děl varujících před fašismem, jeden z důvodů proč byl následně pronásledován gestapem.
Kontext historický
2.světová válka
Kontext literárního a uměleckého vývoje
Za první republiky rozkvět literatury, později se autoři začali rozdělovat do jednotlivých žánrů a témat literatury.
Současníci
Josef Čapek
Jaroslav Foglar
Karel Poláček
Werich, Voskovec a Ježek
Ota Pavel
Ohlas dila
Nenašel jsem
Zajímavosti
Velmi obtížné dílo ke čtení, v některých částech nezajímavé.
→ PDF celého díla ←
Malý Princ
Antoine de Saint-Exupéry
Antoine de Saint-Exupéry
Překlad
Jiří Žák
Charakteristika díla
Lyricko epické dílo psané prózou, patří do Světové prózy 1. poloviny 20. století.
Téma
Dílo filozofického typu, zaměřuje se dospíváním a paroduje některé vlastnosti dospělých lidí
Kompozice
Na začátku a na konci chronologicky, část retrospektivně, někdy i epizodická.
Základní dějová linie
Pilotovo letadlo má poruchu, a proto musí nouzově přistát v poušti. Setkává se s Malým princem a hned se s ním skamarádí. Princ chce, aby mu pilot nakreslil beránka. Pilot mu nakreslí bedničku a princ je šťastný, protože si představuje, že je beránek uvnitř bedýnky. Začne vyprávět pilotovi svůj příběh. Odešel ze své planety, protože měl problémy se svou květinou. Pak procestoval několik dalších planet. Král si z něj chtěl udělat poddaného. Domýšlivec chtěl, aby jej obdivoval. Pak potkal pijana, byznysmena, lampáře a zeměpisce. Poslední planetou byla Země, tam potkal lišku, hada a růže. S liškou se spřátelil. Ukázala mu, co znamená opravdové přátelství. Na Zemi potkal mnoho zajímavých lidí. Také pilota, se kterým našel studnu s vodou. Malého prince uštkl had, a tak nechal své tělo na Zemi a vrátil se zpět ke své květině.
Postavy
Pilot – kamarád Malého prince, měl stejné pochopení pro dětský svět, a proto si s Malým princem velmi dobře rozuměl
Malý princ – malý chlapec, který se vydá výlet po dalších planetách, aby pochopil smysl života a také pomohl své květině, která chřadne, postava je plná dětské zvídavosti a nevinnosti
Květina – pyšná růže, udělala si z prince otroka, nedávala najevo své emoce
Liška – velmi moudrá, ukázala princovi smysl pravého přátelství a jedinečnost jeho květiny
Král – je vládcem hvězd, ze všech lidí si dělá poddané, princ se stane jeho vyslancem
Lampář – jeho povinností je rozsvítit a zhasnout lampu na své planetce, musí to tak udělat každou minutu, nemá čas na odpočinek
Zeměpisec – tráví veškerý čas tvorbou map a nikdy nevstane od stolu, myslí si, že je nejdůležitější na světě
Pijan – je smutný a osamocený, pije alkohol, aby se zapomněl na to, že se stydí, že pije
Domýšlivec – narcis, chce, aby ho všichni obdivovali
Byznysmen – pořád jen počítá hvězdy a jeho snem je si jich koupit více
Role vyp.
vypravěčem je ztroskotaný pilot, vyprávění zpočátku a na konci probíhá v ich-formě, zbytek v er-formě příběh malého prince
Jazyk díla
Spisovný jazyk
Srozumitelná souvětí
zdrobněliny
Okolnosti k vzniku díla
Autor začal knihu psát v nejničivější době svého života – v době porážky a ztráty svobody nejen své rodné země, ale i celého světa. V době, kdy v leteckých bojích o Francii zahynuli téměř všichni jeho přátelé. Dílo bylo vydáno v roce 1943.
Kontext aut. Tvorby
Antoine de Saint-Exupéry
Narodil se v Lyonu, do rodiny aristokratů
Literární a výtvarné nadání, také zájem o letectví.
Nedokončil studium na Akademii výtvarných umění, později složil zkoušku z civilního letectví.
Přesné datum úmrtí není známo, příčinou je havárie letadla
Autor ve své knize představuje mnoho typů lidských povah a prostřednictvím Malého prince ukazuje nespokojenost nad tehdejší společností
Kontext aut. Života
Byl taktéž pilotem.
Kontext aut. Osobnosti
Autor ve své knize představuje mnoho typů lidských povah a prostřednictvím Malého prince ukazuje nespokojenost nad tehdejší společností
Kontext historický
Světová próza 1.poloviny 20. století
Vliv první světové války
Hospodářská krize třicátých let.
Kontext literárního a uměleckého vývoje
Světová próza 1. poloviny 20. století – literatura rozdělena na 2 proudy klasickou a experimentální
Současníci
Erich Maria Remarque – Na západní frontě klid
Romain Rolland, a další
Ohlas díla
Vcelku pozitivní ohlas ze strany kritiků a čtenářů.
Zajímavosti
Dílo je očividně určeno mladší věkové kategorii.
→ PDF celého díla ←
Epos o Gilgamešovi
Neznámý
Běla Kolčáková
Překlad
Vojtěch Zamarovský
Charakteristika díla
epos
Epos o Gilgamešovi je starověké literární dílo, považované za jeden z nejstarších literárních textů v historii lidstva. Patří mezi nejvýznamnější památky sumerské literatury a zároveň i světové literatury jako celku..
Téma
Hledání významu lidské existence, vztah mezi člověkem a bohy, smrt a touha po věčném životě.
Kompozice
chronologická
Epos je rozdělen do dvanácti tabulek, každá z nich popisuje různá dobrodružství a výzvy, kterým hrdina Gilgameš čelí.
Základní dějová linie
Gilgameš (ze dvou třetin bůh a z jedné třetiny člověk) je líčen jako tyranský vládce, nutící své poddané k těžké práci na stavbě hradeb města. Obyvatelé žádají bohy o pomoc. Ti proto sešlou na zem polodivokého člověka Enkidua, jenž má Gilgameše přemoci. Původně protivníci se však stanou přáteli a vykonají mnoho hrdinských činů. Enkidu umírá v důsledku prokletí bohyně Ištar a Gilgameš, který pocítí strach ze smrti, se vydává hledat tajemství nesmrtelnosti. Bez úspěchu se vrací do města Uruk a poznává, že hradby, které dal vybudovat, chrání město před nepřáteli a jsou dílem, jež ho činí velikým a nesmrtelným.
Postavy
Gilgameš – Hlavní hrdina, král města Uruk.
Enkidu – Gilgamešův přítel a později spojenec v jeho dobrodružstvích.
Shamash – Sluneční bůh, který pomáhá Gilgamešovi na jeho cestě.
Anu (bůh nebes uctívaný v Uruku)
Aruru(bohyně stvořitelka lidí)
Ištar(boh.lásky)
Šamaš(b.slunce)
Tešup(b-bouřky)
Uršanabi (lodivod Uta-napištima)
Role vyp.
er- forma
vypravěč má podobu monologu, nezaujatě popisuje děj promluvy: převážně vyprávění, úvaha
verš: volný verš
Jazyk díla
původně klínovým písmem na hliněných deskách
archaismy, číselná symbolika, poetismy, knižní výrazy, přímá řeč, inverze, personifikace, metafora, metonymie
Okolnosti k vzniku díla
Motivací k napsání eposu mohlo být uchování a zdůraznění hrdinských činů, ale i zábavní funkce literatury nebo posílení autority panovníka.
Kontext aut. Tvorby
Autor je neznámý
Kontext aut. Života
Není mnoho známo o autorovi, ale mohl být součástí kultury, která ctila hrdinské činy a mystiku.
Kontext aut. Osobnosti
Autor mohl vytvářet tento epos jako pokus zachytit a vyjádřit mýty, legendy a historické události své doby.
Kontext historický
2. tisíciletí př. n. l.
Epos byl pravděpodobně ovlivněn historickými událostmi a kulturou starověké Mezopotámie, kde vznikal.
Kontext literárního a uměleckého vývoje
Doba vzniku eposu o Gilgamešovi byla obdobím, kdy se v Mezopotámii rozvíjela písemná kultura a literatura.
Současníci
Mezopotámie ve 3. tisíciletí př. n. l. byla domovem mnoha významných anonymních literárních děl a autorů.
Ohlas díla
Epos o Gilgamešovi má obrovský ohlas v literárním světě a je považován za jedno z nejvýznamnějších literárních děl vůbec.
Zajímavosti
Epos o Gilgamešovi obsahuje prvky, které byly později použity v mnoha dalších literárních dílech, a stal se inspirací pro mnoho autorů po celém světě.
→ PDF celého díla ←
Babička
Božena Němcová
Míla Fürstová
Charakteristika díla
česká (epická) próza 19. století (1854)
povídka
Téma
Tématem knihy “Babička” není pouze vyprávění o životních osudech babičky, ale spíše její postoj, jednání a názory. Autorka se snaží ukázat harmonický život prostých lidí a představit dokonalého člověka jako vzor lidskosti a šlechetnosti. Dílo má částečně autobiografický charakter, kde Božena Němcová představuje postavu Barunky, která symbolizuje dítě vychovávané v tradičním venkovském prostředí.
Kompozice
Časté užití retrospekce, děj je nejednotný, tvoří ho řada obrazů z venkovského života, spjatý s ústřední postavou. 2 Dějová pásma – 1. příjezd babičky, Staré bělidlo a okolí, hosté. 2. rok na Starém bělidle, obraz života ve všech ročních období. Prolog – vzpomínka na babičku, její oslovení, autorka vzpomíná na milou babičku s odstupem času. Epilog – poslední dny babiččina života, smrt a pohřeb. Epizoda – Viktorčin příběh.
Základní dějová linie
Babička žila ve staré chaloupce a jednoho dne dostala dopis od své dcery Terezky, která jí sdělila, že se s manželem a dětmi stěhují z Vídně do Čech, kde její manžel bude pracovat na zámku. Prosila babičku, aby se k nim přestěhovala. Babička se rozhodla odstěhovat, aby mohla poznat svá vnoučata. Po příjezdu ji všechny vřele přivítaly. Děti byly nadšené a celý den se babičky neustále vyptávaly. Babička s sebou přivezla spoustu dárků: starou skříň, marcipán, růženec, dětské hračky a i několik zvířátek. Celá rodina pak spokojeně žila na venkově. Babička byla pro děti skvělým vzorem, doprovázela je do školy, chodili společně do lesa na sběr lesních plodů a do kostela. Každý rok také babička navštěvovala místní bylinky, a občas i rodinu mlynáře. Babička a děti se seznámily i s kněžnou a její schovankou Hortensií. Babička se starala o výchovu svých vnoučat a učila je starým tradicím. Ve vesnici žila i Viktorka, chytrá a hezká dívka, která se zamilovala do vojáka. Jednoho dne Viktorka zmizela a dlouho byla považována za mrtvou. O rok později se ale objevila, ale byla velmi zchátralá a divně se chovala. Nakonec skončila tragicky pod stromem během bouře. Čas plynul, Barunka odjela studovat, ale když se babička zhoršila, byla pozvána domů. Babička si rozdělila majetek a s každým promluvila. Před smrtí pak přijala poslední svátosti a zemřela, což všechny velmi smutně přijaly. Na jejím pohřbu se sešla celá vesnice a kněžna smutně sledovala průvod, připouštějíc si, že Babička byla šťastnou ženou.
Postavy
Babička Magdalena Novotná – věří v Boha, dodržuje staré zvyky, žije skromně a k tomu vede i svá vnoučata,
Barunka (autorka) – zvídavá, citlivá, bystrá, nejoblíbenější vnučka babičky.
Adélka – zvědavá, učenlivá, nejmladší sestra Barunky.
Jan, Vilém – bezstarostné děti.
Tereza Prošková – málomluvná, matka dětí, nemá ráda báchorky a pohádky.
Jan Prošek – manžel Terezy, přímý, sdílný, srdečný.
Viktorka – bláznivá dívka, její příběh kočí tragicky.
Hortensie – schovanka kněžny, milá, ráda si hraje s venkovskými dětmi, v babičce nachází porozumění a lásku.
paní kněžna Zaháňská – přátelí se s babičkou, pomáhá chudým a obyčejným lidem.
Role vyp.
ich forma (Barunka)
Jazyk díla
Český jazyk, psaný stylem blízkým lidové řeči (nářečí, archaismy a přirovnání), což přispívá k autentičnosti vyprávění a líčení venkovského prostředí.
Okolnosti k vzniku díla
Božena Němcová napsala “Babičku” v období, kdy prožívala těžké životní situace a vzpomínala na své dětství strávené u babičky. Chtěla zachytit prosté radosti a hodnoty venkovského života.
Kontext aut. Tvorby
Božena Němcová
Narodila se ve Vídni roku 1820 do rodiny panského kočího.
Své dětství prožila v Ratibořicích u České Skalice – zde na ni měla velký vliv babička.
V 17 letech se na nátlak matky provdala za staršího úředníka, stále se stěhovali a měli 4 děti, manželství nebylo šťastné.
Když bydleli v Praze, Němcová se scházela s představiteli tehdejší české kultury, začala psát.
Sběratelka lidové slovesnosti.
Kontext aut. Života
Božena Němcová sama pocházela z venkovského prostředí a prožila mnoho zkušeností, které později promítla do svých literárních děl.
Kontext aut. Osobnosti
Babička je vrcholným dílem Boženy Němcové a odráží její lásku k venkovu a lidové tradici. Ve svých dílech často narážela na nerovnosti a utrpení prostých lidí.
Kontext historický
Dílo vzniklo v období českého národního obrození, kdy se lidé snažili o obnovu českého jazyka, kultury a národní identity.
V tomto díle se snažila přiblížit tradice a venkovský styl života v českých zemích
Kontext literárního a uměleckého vývoje
Babička je důležitým dílem české literatury 19. století a přispěla k rozvoji realismu a romantismu v české literatuře.
Jako příklad romantismu v díle můžeme použít to že se bohatá paní kněžna stará o chudou babičku.
Současníci
Karel Hynek Mácha – Máj
František Ladislav Čelakovský – Ohlas písní ruských, Ohlas písní českých
Jan Kolár – Slávy dcera
Ohlas díla
Babička se stala klasikou české literatury a je povinnou četbou na školách. Je oblíbená pro svou jedinečnou atmosféru a hluboký vztah mezi hlavními postavami.
Zajímavosti
Božena Němcová byla průkopnicí v psaní o venkovském životě a prostých lidech, což v té době nebylo obvyklé mezi spisovateli.
Babička je považována za jedno z nejlepších děl české literatury a byla několikrát zfilmována a dramatizována.→ PDF celého díla ←
Máj
Karel Hynek Mácha
Martin Augustín
Charakteristika díla
Lyricko-epická báseň z období českého romantismu.
Téma
Úvahy o čase, o smrti, čas ztrácí význam při čekání na popravu
inspirace skutečnou událostí u hradu Bezděz, kde syn zavraždil vlastního otce, protože mu bránil v lásce
příroda prostředí Bezdězu, jezero v Doksech
Kompozice
4 zpěvy, 2 intermezza
složitá vnitřní struktura jambický verš
Základní dějová linie
Příběh začíná tím, že Vilém zabije svůdce Jarmily, aniž by věděl, že je to jeho vlastní otec. Tato událost ho promění v obávaného loupežníka poté, co ho v mládí vyžene z domu. Za tento čin je odsouzen do vězení, kde má dostatek času k zamyšlení. Před svou popravou se zabývá otázkami smrti, trestu a smyslu života, a v posledních hodinách přemítá nad životními hodnotami. Když se Jarmila dozví pravdu o smrti svého milého, rozhodne se ukončit svůj život skokem do jezera. Po několika letech vypravěč básně přichází a nad pozůstatky Vilémova těla reflektuje tuto tragédii.
Postavy
Hynek – sám autor, poutník
Jarmila – mladá dívka, která miluje Viléma
Vilém – otec ho vyhnal z domu, stane se loupežníkem, později otce zabije, protože svedl jeho dívku Jarmilu, neobviňuje sebe, ale celou společnost
Role vyp.
Hynek – poutník, vypravěč příběhu, na konci básně, mluví sám o sobě, o mládí (,,Hynku! Viléme! Jarmilo!”)
Jazyk díla
autor používá er-formu, závěr ich-forma, poetismy, líčení přírody, spisovná čeština
Okolnosti k vzniku díla
Příběh pravděpodobně čerpal inspiraci z reálné události: V roce 1774 byl poblíž Mladé Boleslavi na kopci zvaném Na spravedlnosti popraven Hynek (Ignác) Schiffner, který ve městě Dubá u Doks zavraždil svého otce. Mácha se o této události dozvěděl zhruba šedesát let později během jednoho ze svých pobytů u dnešního Máchova jezera od svého známého, hospodského Týce.
Kontext aut. Tvorby
Karel Hynek Mácha (1810-1836)
Pravým romantickým hrdinou.
Rád chodíval po českých hradech a zámcích.
Vystudoval filozofii a práva v Praze.
Psal německy.
Hlavním znakem jeho díla je protiklad snu a reality.
Kontext aut. Života
Zejména konec tragický konec života Máchy a konec poprava Viléma.
Kontext aut. Osobnosti
Mácha byl znám svou melancholií a touhou po svobodě. Tyto pocity se odrážejí v jeho dílech, včetně Máje. Také trpěl zdravotními problémy a osobními zklamáními, což mu dávalo hluboký pohled na lidské trápení a proměnlivost osudu.
Kontext historický
V této době probíhalo v Evropě mnoho revolucí, které měly za cíl vrátit národní uvědomění a svobodu. Postupně se rodí české národní obrození, které mělo vliv na obrodu českého jazyka. Vznik nových kulturních, ale i dalších organizací, emancipační hnutí žen a mnoho dalšího.
Kontext literárního a uměleckého vývoje
romantismus – rozvoj v 30.letech, v Čechách se nikdy úplně nerozvinul, jediným pravým romantickým hrdinou byl Mácha, ostatní autoři mají romantické tendence, ale i prvky z ostatních směrů estetický cíl literatury (přechod od klasicismu – výchovný a didaktický cíl)
Současníci
Josef Kajetán Tyl – Fidlovačka aneb Žádný hněv a žádná rvačka
Josef Jaroslav Langer – Den v Kocourkově
Karel Jaromír Erben – Kytice
Ohlas díla
Máj byl původně přijat s nevelkým nadšením ani kritikou, ale později se stal symbolem české literatury a jedním z nejvýznamnějších děl českého romantismu.
Zajímavosti
Mácha je považován za symbol české romantické duše, jehož dílo odráží touhu po svobodě, lásce a umění.
Mácha zemřel v den své svatby.
→ PDF celého díla ←
Tyrolské elegie
Karel Havlíček Borovský
Bez illustrací
Překladatel
Bez překladu
Charakteristika díla
elegie = žalozpěv
lyricko-epická satirická báseň
Téma
Kompozice
9 zpěvů
retrospektivní děj
Základní dějová linie
Postavy
Autor (K. H. Borovský) – vlastenec, vzpírá se proti rakousko-uherskému absolutismu, ironický
Rodina – loučení
Dedera – komisař,
Měsíček – jediný přítel ve vyhnanství
Role vyp.
ich-forma (Borovský)
Jazyk díla
hovorový jazyk, řečnické otázky, historismy a archaické výrazy, biblické náměty, personifikace
Okolnosti k vzniku díla
Báseň která vznikala v době jeho internace v Brixenu. Jedná se o ostrou, útočnou satiru na rakouskou vládu a státní policii. Rukopis byl dokončen roku 1852, časopisecky pak dílo vyšlo v roce 1861 v Národních novinách.
Kontext aut. Tvorby
Karel Havlíček Borovský (1821 – 1856)
básník, novinář a politik
zakladatel Národních novin
považován za zakladatele české žurnalistiky, satiry a literární kritiky
vystudoval gymnázium a filozofii v Praze, poté vstoupil do arcibiskupského semináře, z něhož později byl vyloučen
odjel do Ruska a pracoval jako vychovatel, kriticky hodnotil ruské společenské poměry zakladatel Národních novin
Kontext aut. Života
Sám byl převezen do Brixenu, kde podle všeho dostal tuberkulózu.
Kontext aut. Osobnosti
Kritizoval tajnou policii a všeobecně celé Rakousko-Uhersko.
Kontext historický
Karla Havlíčka Borovského řadíme do období počátků realismu, který se vyznačuje snahou zachytit pravdivé skutečnosti, promyšlenou kompozicí, podrobnými popisy a autor by měl být objektivní.
Kontext literárního a uměleckého vývoje
postupný přechod od romantismu k realismu, romantismus začíná být od 20. let 19. století kritizován, přesto mnoho autorů píše na pomezí romantismu a realismu, není snadné je zařadit, na jedné straně romantismus kritizují, na straně druhé využívají stále romantické prvky
romantická nespokojenost s přítomností přetrvávala, pocit odcizení, realističtí umělci odmítají unikat před světem, zahleděnost romantického hrdiny sám do sebe, negativní dopad jeho chování (v realismu už není v popředí výjimečný jedince, idea, charakter)
Současníci
Alois Jirásek – Proti všem, Psohlavci
Jan Neruda – povídky Malostranské
bratři Mrštíkové – Rok na vsi
Ohlas díla
Zajímavosti
Vzor
Autor
Ilustrátor
Překladatel
Charakteristika díla
Téma
Kompozice
Základní dějová linie
Postavy
Role vyp.
Jazyk díla
Okolnosti k vzniku díla
Kontext aut. Tvorby
Kontext aut. Života
Kontext aut. Osobnosti
Kontext historický
Kontext literárního a uměleckého vývoje
Současníci
Ohlas díla
Zajímavosti